Praktikmål for social- og sundhedsassistentelever
Mål 1
Eleven kan gennemføre og reflektere over kliniske sygeplejehandlinger, herunder selvstændigt anvender sygeplejeprocessen til at indsamle data, identificere, analysere, planlægge, udføre og evaluere sygepleje til borgere/patienter med grundlæggende behov..
Mål 2
Eleven
kan planlægge og iværksætte sundhedsfaglige handlinger pa baggrund af faglige
og kliniske vurderinger, herunder sundhedsstyrelsens screeningsværktøjer til
tidlig opsporing samt lokale procedurer og retningslinjer.
Mål 3
Eleven kan selvstændigt identificere og reagere på ændring i borgerens/patientens sundhedstilstand. Ved uforudsete og komplekse problemstillinger kan eleven udføre sygeplejehandlinger indenfor eget kompetenceområde samt delegerede sygeplejehandlinger, herunder udføre palliativ pleje. .
Mål 4
Eleven
kan ud fra en helhedsorienteret tilgang, der understøtter borgerens/patientens
mestring af eget liv, selvstændigt og i samarbejde med borgeren/patienten og
pårørende arbejde med rehabilitering og recovery.
Mål 5
Eleven kan selvstændigt og tværprofessionelt arbejde sundhedsfremmende og ud fra et helhedssyn forebygger udvikling af livsstilssygdomme ved at vejlede og motivere borgeren/patienten til mestring af eget liv
Mål 6
Mål 7
Eleven kan selvstændigt tilrettelægge og gennemføre fysiske, sociale, kulturelle og kreative aktiviteter, og informere og vejlede om aktivitetstilbud, herunder inddrager netværk og frivillige ud fra borgerens interesser og behov og understøtte borgere/patienter i at træffe egne valg.
Mål 8
Eleven kan selvstændigt forebygge smittespredning ud fra nationale og lokale retningslinjer og standarder for hygiejne, herunder særlige regimer og teknikker samt vejlede borgere, patienter, pårørende, kollegaer og frivillige herom.
Mål 9
Eleven
kan selvstændigt efter praktikstedets retningslinjer og efter delegation varetage
medicinhåndtering, observerer virkning/bivirkninger samt dokumentere og
samarbejde med borger/patient i den medicinske behandling.
Mål 10
Eleven kan etablere relationer, der skaber samarbejde med borgere/patienter, pårørende og frivillige, herunder kommunikere målrettet og anvende relevante kommunikationsformer.
Mål 11
Eleven
kan selvstændigt gennemføre pædagogiske aktiviteter og varetage vejledning af
kollegaer.
Mål 12
Eleven kan kommunikere pa en made der, under hensyntagen til egen og andres sikkerhed, understøtter borgere og patienters integritet og selvbestemmelse i forbindelse med konflikthåndtering og voldsforebyggelse.
Mål 13
Eleven kan selvstændigt kommunikere og dokumentere faglige handlinger i relevante dokumentationssystemer med henblik pa at understøtte patientsikre overgange og kontinuitet i det samlede borger/patientforløb og øge den borger-/patientoplevede kvalitet
Mål 14
Eleven kan selvstøndigt koordinere og tilrettelægge eget og andres arbejde samt understøtte og indgå i teamsamarbejde omkring opgaveløsning med borgerens/patientens mal for øje.
Mål 15
Eleven kan koordinere og indgå i samarbejdet om en borgers/patients behov for tværprofessionel og tværsektoriel indsats, herunder selvstændigt indlede, afslutte og dokumentere en social- og sundhedsfaglig ydelse i relation til modtagelse, indlæggelse, udskrivning og hjemkomst.
Mål 16
Eleven kan selvstændigt udføre
sygepleje med anvendelse af teknologi og retningslinjer, der tager udgangspunkt
i erfaringsbaseret viden og evidens.
Mål 17
Eleven kan støtte op om udviklingen af god praksis for kvalitetssikring og
patientsikkerhed i det tværprofessionelle samarbejde
Mål 18
Eleven kan forholde sig kritisk til og understøtte udvikling af et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, herunder udfører forflytninger samt vurdere pladsforhold under overholdelse af arbejdsmiljøreglerne og anvendelse af velfærdsteknologi
Mål 19
Eleven kan reflektere over og træffe kvalificerede valg i forhold til etiske og faglige dilemmaer, der følger arbejdet som professionel sundhedsperson, fx forhold som tavshedspligt, magtanvendelse, patientrettigheder, omsorgspligt og hensyn til borgerens/patientens livskvalitet.
Mål 20
Eleven kan planlægge og redegøre for eget arbejde og kompetenceområde som autoriseret sundhedsperson i overensstemmelse med relevant lovgivning og andres kompetenceområder.