Psykisk arbejdsmiljø


Selv om du og dine kollegaer er glade for og stolte af jeres arbejde, kan der opstå problemer med dit arbejdsmiljø, som du ikke kan løse alene. Vi har psykologer som hjælper jer med at forebygge og håndtere vold, stress, konflikter, mobning, fysiske belastninger og nedslidning. Arbejder du i en kommune eller en region, kan du og dine kollegaer få gratis konsulenthjælp til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø.

Hvad er psykisk arbejdsmiljø?

Et godt psykisk arbejdsmiljø-

Psykisk arbejdsmiljø handler i høj grad om sammenhæng mellem krav og resurser. Er der ikke balance mellem krav og resurser i arbejdet, bliver man let stresset og demotiveret, og man kan ikke udføre sine arbejdsopgaver optimalt.

Arbejdsgiveren har ansvar for at sikre, at der er sammenhæng mellem de krav, der stilles i arbejdet og de resurser, den enkelte medarbejder har til rådighed. Du har dog også selv et ansvar for at sige fra, hvis du vurderer, at en opgave ikke kan udføres fuldt forsvarligt.

Et godt psykisk arbejdsmiljø er kendetegn ved:

  • at du er glad for at gå på arbejde
  • at du kan samarbejde med dine kolleger og din leder
  • at der er klarhed over de arbejdsopgaver du skal udføre
  • at du har indflydelse og mulighed for at udvikle dig
  • at kravene i arbejdet passer til de resurser, der er til rådighed
  • at du efter arbejde stadig har overskud til andre gøremål

APV - Arbejdspladsvurdering

APV betyder arbejdspladsvurdering. Den er et vigtigt værktøj til at forebygge dårligt arbejdsmiljø, og den omfatter både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø.

Gode råd til APV

1.

Bidrag med input til APV'en

Det er i APV'en, I kan dokumentere de problemer, som I er udsat for

2.

Mind om, at alle 5 faser er vigtige

Husk din leder og AMR på, at alle 5 faser i APV-processen er vigtige

3.

Tag fat i din leder og AMR

Gør din leder eller AMR opmærksom på det, hvis I ikke opdaterer APV'en løbende

APV er en proces, der sætter fokus på både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø.

Hvad er en APV

Formålet med en APV er nemlig at finde ud af, om der er risiko for, at I bliver syge, nedslidte eller kommer til skade på arbejdet. Og hvis I finder frem til, at der er en risiko, skal I finde løsninger, som fjerner den.

APV'en består af en kortlægning og beskrivelse af arbejdspladsens arbejdsmiljøproblemer og en handleplan for, hvad arbejdspladsen vil gøre ved de problemer.

Det er lovpligtigt at lave en APV, og den skal gennemføres mindst hver tredje år, og når der sker ændringer i arbejdet eller i den måde, arbejdet udføres på, der har betydning for arbejdsmiljøet.

Det er arbejdsgiverens ansvar, at APV'en bliver gennemført, men arbejdsmiljøorganisationen (AMO) skal deltage i hele processen, det vil sige leder og arbejdsmiljørepræsentant.


© 2024 GLOBAL Consulting Aps | Alle rettigheder forbeholdes
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang